Licht cool

Een van de laatste dagen van dit jaar en ik zit met gedempt licht van 2 Himalaya zoutsteenlampjes en het licht van de kerstboom deze blog te typen. In deze donkere maanden lijkt het mij eens leuk om het over LICHT te hebben. Ofwel de invloed van licht op je hormonen. Want misschien is licht wel een van de grootste hormoon ontregelaars!

Kunstlicht heeft het levensritme van de mens ontzettend veranderd! Onze verre verre oer voorouders gingen zodra het licht en warm was voedsel zoeken en paren. Ja,ja, dat deden ze overdag wink. En zodra het donker en koud was gingen ze beschutting zoeken en slapen…..geen seks ’s nachts wegens gevaar voor die mogelijke tijger of leeuw die op jacht was. Helaas heeft de mens met kunstlicht ook het natuurlijke ritme van dieren beïnvloed, bijvoorbeeld door gebruik te maken van kunstlicht in stallen van koeien zodat ze meer melk produceren undecided.

Wat is de invloed van licht en donker op je hormonen?

Als het donker is gaat ons lichaam “het slaaphormoon” melatonine aanmaken en dan zijn andere belangrijke hormonen zoals insuline en cortisol laag. Als het donker is en we slapen, wordt ons systeem als het ware “uit” gezet door het hormoon melatonine. De meeste lichaamsfuncties gaan op een lager pitje behalve ons afweersysteem, dat juist ’s nachts actief is.

Doordat we tegenwoordig veel meer licht hebben door kunstlicht en dus veel minder uren donkerte hebben, maken we dus minder melatonine aan en blijft ons systeem relatief gezien te lang “aan” staan. En als ons systeem “aan” staat, zijn o.a. het suikerhormoon insuline en het stresshormoon cortisol hoog en dan denkt het lichaam dat het dag is en dan hoor je te eten evolutionair gezien. De licht-donker cyclus controleert dus ons eetpatroon en onze stresscontrole. Wat ook een gevolg is van het te lang “aan” staan van ons systeem is dat de balans tussen groei van cellen en natuurlijke celdood verstoord raakt. Melatonine gaat cel woekering tegen doordat het de natuurlijke celdood stimuleert. Melatonine is ons lichaamseigen antioxidant!

Dan hebben we ook nog een ander ritme in de natuur, de zomer en de winter. In de zomer is het langer licht en maak je dus minder melatonine aan. In de zomer aten we vroeger meer koolhydraten omdat er dan meer suikerrijk voedsel was zoals bijvoorbeeld fruit. Als je meer suikers eet moet je lichaam meer insuline aanmaken en dus ging je lichaam in de zomer meer vet opbouwen. In de winter waren er vroeger veel meer donkere uren dus was melatonine hoog en insuline laag en was er weer vetafname. Vroeger was er in de wintermaanden ook bijna geen koolhydraatrijk voedsel. Doordat we nu met kunstlicht zitten is er eigenlijk in de winter ook een zomer ontstaan, 365 dagen per jaar. Die langere dagen door het kunstlicht wordt dus door ons lichaam ervaren alsof we constant in het zomerseizoen leven en dit betekent dan weer dat er een grotere behoefte is aan koolhydraten.

Vandaag de dag zitten we voortdurend in het kunstlicht en achter de pc, laptop of tablet en/of mobiele telefoon wat ons slaaphormoon melatonine behoorlijk ontregelt.

Natuurlijk spelen er meer factoren een rol in het verhaal gewichtsbeheersing zoals onze voeding, die 180 graden anders is dan onze voorouders, maar het effect van kunstlicht op ons circadiaans ritme wordt volgens mij onderschat.

Tips voor een gezonde melatonine aanmaak zodat je systeem weer even “uit” gezet wordt:

  • Dim ’s avonds de lichten en steek gezellig wat kaarsjes aan
  • Eet ’s avonds na het avondeten geen koolhydraten meer
  • Zet tv, mobiel, laptop enz. een half uur voor het slapen gaan uit
  • Probeer aan 7 tot 8 uur slaap te komen
  • Doe eventueel een fijne avondmeditatie of ademhalingsoefeningen waar je rustig van wordt
  • Speciale avond yoga oefeningen om geest en lichaam tot rust te brengen
  • Eventueel kun je melatonine als supplement innemen

Ik hoop dat jullie deze blog interessant vonden. Voor nu wens ik jullie allemaal een fijne nachtrust toe en veel geluk, liefde en gezondheid gewenst voor 2019!

Wil je nog meer lezen over de invloed van melatonine? Zie dan onderstaande linkjes

Leen Steyaert – Leef volgens je oerritme en word fit, slank en gelukkig

Licht en de biologische klok

Natura foundation over melatonine

Onderzoek op pubmed over melatonine

Pubmed – melatonine en overgewicht

 

Pin It on Pinterest

Share This