Tip 4: Ga een paar dagen een voedingsdagboek bijhouden

Uitleg bij het voedingsdagboek

Inzicht in het voedingspatroon

Als je inzicht wilt krijgen in jouw voedingspatroon, kan het handig zijn een voedingsdagboek bij te houden. In het voedingsdagboek houd je gedurende 5 dagen bij wat je precies eet en drinkt. Probeer op deze dagen zoveel mogelijk te eten en drinken wat je anders ook eet. Wees eerlijk en laat niets weg.

Noteer alles wat je eet en drinkt

Voor een zo goed mogelijk resultaat is het belangrijk dat je alles noteert in het voedingsdagboek, dus letterlijk elk glaasje water, elk snoepje, elk klontje suiker in de thee etc. Probeer dit zo eerlijk mogelijk te doen, niets is gek of raar. Gegevens worden vertrouwelijk behandeld.

Geef de hoeveelheden aan

Vermeldt ook zo nauwkeurig mogelijk de hoeveelheden. Dus niet: avondeten: een bord aardappelen met snijbonen en kipfilet. Maar wel: 200 gram gekookte aardappelen met 2 opscheplepels snijbonen en 75 gram kipfilet. Schrijf ook op welk vet is gebuikt om het te bereiden. Of 1 snee brood (zelf gesneden, dikke plak), ruim besmeerd met roomboter met pindakaas. Zie ook het voorbeeld. 

Wees precies

Geef ook zo precies mogelijk aan welke variant je neemt. Dus niet: twee boterhammen met kaas. Maar wel: twee volkoren boterhammen, besmeerd met roomboter en op elke boterham een plak 40+  kaas van 15 gram.  Ook niet: 1 glas melk. Maar wel: 1 glas halfvolle melk.  Kijk ook goed op de verpakkingen, het wordt meestal precies vermeld.

Hoe werkt het?

Schrijf na elke maaltijd of tussendoortje op wat je gegeten en gedronken hebt. Bij opmerkingen kun je beschrijven of je vol zat, of je erna last had van een opgeblazen gevoel, hoe laat je hebt gegeten en in welke situatie je hebt gegeten. Zie ook het voorbeeld. Je kunt het dagboek op je computer opslaan, invullen en het als Word bestand naar mij e-mailen. Heel veel succes bij het invullen.

Gezonde groet,

Anja

Wil jij direct aan de slag met het voedingsdagboek?

Pin It on Pinterest