Tip 3: Beweging/sporten/training heeft ook invloed op je hormonen en daarmee je gezondheid, wist je dat?

Training is een heel mooie tool om een aantal hormonen te kunnen prikkelen. Vooral de hormonen groeihormoon, testosteron, cortisol, insuline en schildklierhormoon kun je positief of negatief beïnvloeden door training.

Krachttraining is een hele goede manier om gewicht te verliezen. Ondanks dat je misschien denkt dat hardlopen, fietsen, zwemmen, roeien of andere duursporten beter zijn om af te vallen. Krachttraining, oftewel het trainen met het juiste gewicht/weerstand zorgt ervoor dat de homeostase verstoord wordt. Homeostase staat voor evenwicht in het lichaam. Huh, willen we het evenwicht in ons lichaam verstoren? Ja! In dit geval wel. Ik zal het uitleggen.

Wanneer de homeostase verstoord wordt door training, zoekt het lichaam naar een nieuw evenwicht. Een leuke bijkomstigheid is dat de schildklier harder moet werken om weer in de juiste homeostase te komen en dit kost energie. Dit houdt in dat de lichaamsverbranding wat harder gaat na het zoeken van het nieuwe evenwicht. Na een krachttraining kan je lichaam tot wel 48 uur na de training in een vetverbrandingsmodus (na-verbranding) staan. Een krachttraining is daarmee effectiever dan een rondje hardlopen waarbij je een naverbranding hebt van slechts ongeveer 30 minuten!

En hoe meer spieren, hoe hoger je stofwisseling in rust! Hierdoor verbrand je dus sneller vetweefsel.

Vrouwen zijn vaak bang er als een bodybuilder uit te gaan zien maar dat gebeurt niet zo snel. Vrouwen hebben veel minder testosteron dan mannen en testosteron zorgt voor snelle spierontwikkeling.

Belangrijk is om nooit langer dan 45 minuten te trainen. Na 45 minuten intensief sporten zijn de suikervoorraden in het lichaam namelijk op. Het hormoon cortisol (stresshormoon) komt dan vrij en dit zorgt voor spierafbraak en dat is iets wat we niet willen! Daarnaast zorgt cortisol ook voor vetaanmaak op de buik. Dat willen we al helemaal niet!

Hoe meer spieren hoe hoger het energieverbruik (je stofwisseling) in rust. Twee tot drie keer in de week krachttraining is voldoende om een mooiere shape te krijgen en je stofwisseling in rust te verhogen. Een goede workout kun je doen met een kettlebell. In een kettlebell workout combineer je kracht met conditie. Zie mijn filmpje waarin ik de kettlebell swing laat zien.

Sportieve groet,

Anja

Pin It on Pinterest